Istoricul mobilierului pictat
Mobila pictata s-a nascut din nevoia de a decora o piesa
de mobilier fara a recurge la un lemn de calitate (de esenta nobila ),
fara a se recurge la
sculptura, prea scumpa pentru multi.
Mobila pictata intilnim inca din secolul
al XVI-lea in mai toata Europa
incepind cu Suedia, Elvetia, Anglia, Tarile de Jos, Catalania,
Alsacia,
Normandia, Germania de sud, Austria, Europa Centrala ( Polonia,
Slovacia,
Ungaria ), mergind prin Transilvania pana în Rusia
si Tarile Baltice.
Pentru tarile nordice, majoritatea motivelor
sunt rustice si austere (multe în camaieu): motive
de flori stilizate, case de tara in jurul unei
biserici, animale de ferma pictate intr-un stil naiv, dar
si motive
inspirate direct din rococoul francez de secol XVIII si
rococoul baroc
italian ( cazul Suediei ).
Pentru Anglia se cunosc piese de secol XIX
influentate de succesul avut
de gradinile victoriene: mobilier acoperit de trandafiri
cu contur
delicat detasati pe un fond sobru sau clar.
In Alsacia, unde mobilierul dat ca zestre
tinerei mirese traversa satul
sub ochii tuturor, etala pe cite un bufet, un pat sau
o lada cu motive
policrome deosebit de bogate, fond bleu cu motive rosii
sau crem, motive
rosii sau verzi pe fonduri brune.
In Normandia ce a produs în secolul
al XVII-lea si al XIX-lea numeroase
lazi si ladite pictate, multe pentru expedierea in
Orient a dantelelor si
bijuteriilor sau date ca lazi de zestre, motivele cele
mai des intilnite
sunt laleaua, trandafirul, frunze alungite sau doar
punctate si pasari ca
simbol al casatoriei, toate pe fonduri de cele mai
multe ori sobre.
In Tarile de Jos, unde
un centru puternic este Amsterdamul, motivele
florale limitate la trei culori incadrau fie scene
religioase, fie scene
marine specifice acestei zone. Si in prezent exista
in aceasta zona a
Olandei muzee de mobila pictata, buticuri de mobila
pictata, pictori
artizani ce anima locul cu lucrarile lor.
In Italia, sub influenta vecinilor din Germania
si Alsacia, s-a cultivat
un gen aparte de mobilier pictat: de la mobila
s-a trecut de la un gen de
ornamentatie mai elevat destinat celor avuti sau
clerului. Lazile au un
decor arhitectural in perspectiva inca din timpul
Renasterii. Apoi, dupa
o perioada cind numai erau la moda, mobilierul
pictat revine in secolul
al XVIII-lea cu trandafiri, ghirlande sau peisaje
cimpenesti, ce
impodobesc dulapuri, comode sau clavecine.
Germania cu trandafirul de Tolz obtine un
decor plin de farmec. Nascut in
nordul Bavariei, acest mic trandafir rotund, buclat
in jurul lui insusi
este etalat sub forma de ghirlande sau buchete
in vase. Inca din secolul
al XVII-lea laleaua este una din florile preferate,
ea simbolizind prin
forma sa ce se inchide fertilitatea, de aceea e
si foarte prezenta pe
lazile de zestre (laleaua, originara din Turcia
ajunge in Bavaria in a
doua jumatate a sec al XVI-lea).
Ungaria
si Polonia releva de asemenea un patrimoniu foarte
interesant prin
bogatia decorului, farmecul culorilor, originalitatea
formelor. Aici vidul
este inamicul decorului.
Toata suprafata
este decorata intr-o maniera
densa: flori izolate sau in buchete, pasarile vecine
cu forme geometrice,
decorul surbondant, net si precis, de multe ori
miniatural are mai degraba un caracter oriental
decit slav.
In Transilvania mobilierul pictat a
fost
adus de sasii
ce
au colonizat
regiunea si este foarte asemanator celui din
sudul Germaniei, avand insa
si densitatea decorului de pe mobilierul maghiar.
Laleaua, dar mai ales
trandafirul in diferite stadii de inflorire sunt
cele mai prezente flori.
Buchetele si ghirlandele sunt bogate si in multe
alte flori mai mult sau
mai putin stilizate, intr-o policromie absolut
fermecatoare.
Mobilierul pictat- mobilier de nisa
(fragment din interviul acordat senior editorului
Cristina Alexandru in revista“ Business Week” nr.
15 din 12.09.2006).
Nu stiu cum au evoluat lucrurile in alte parti,
dar la noi, treptat mobilierul pictat a cam disparut
din interioarele taranesti (fiind inlocuit cu mobila “ ca
la oras”).A fost dus in beciuri sau poduri, a fost
vopsit cu “frumoase” culori de ulei, a fost transformat
in afumatoare, ba chiar a fost aruncat pe foc.
Nu multi au fost aceia care din saracie ( cazul satului Viscri
din judetul Brasov) sau din respect pentru
mostenirea culturala au mai pastrat aceste minunate piese.
Prezente mai ales in Transilvania si Bucovina,
cu motive sasesti, secuiesti sau romanesti, pisele
de mobilier pictate (autentice) se gasesc tot mai rar si,
datorita unor restauratori priceputi si al unor
oameni cu mult bun gust ocupa un loc de cinste in case vechi,
restaurate (zona Sighisoara ,Brasov), ba
chiar si in interioare mobilate modern .
In cazul pieselor deteriorate restauratorul
intervine respectind pe cat posibil elementele
decorative existente la origine pastrind crapaturile si mici
parti lipsa din lemn, acolo unde aceste mici
defecte nu deranjaeaza, ba dimpotriva pastreaza farmecul
si nota de autentic a piesei.Tehnica folosita
la pictarea lor este veche de sute de ani: suprafata de lemn
pregatita cu clei de oase, grund de ipsos
si creta, pigmenti naturali (pamanturi si oxizi) frecati
cu emulsie de ou (foarte importanta pentru
consolidarea culorilor), verniu de ulei de in, ceara de albine
ca ultim strat de protectie. Aceasta tehnica
si-a dovedit rezistenta in timp, culorile pastrindu-se nealterate
(spre deosebire de culorile cu ulei care se
innegresc si isi pierd tonul initial)
Exista in tara si citeva
mici ateliere specializate in creatia de mobilier nou pictat,
unele facind
replici reusite ale unor piese vechi sau preluind motive
din ornamentica universala pe ideea de a
continua o traditie (cea a mobilierului pictat) nu doar de
a o copia.
Astazi, cind produsele de serie ne-au inundat viata, mobilierul
pictat poate deveni acea pata
de culoare ce da personalite unei incaperi.Vechi sau noi,
dulapuri sau mese pictate manual, blidare
si bufete,peretare sau mici obiecte de uz casnic, lazi de
zestre sau oglinzi decorative cu rame pictate
sunt doar citeva dintre piesele care incep sa-si gaseasca
locul in casele celor ce respecta si apreciaza
frumosul.
Fiind un produs de nisa prin insasi natura lor (aproape toate
piesele sunt unicat, “hand made”)
piesele de mobilier pictat au devenit chiar un brand pentru
cei ce vor sa arate si sa-si arate ca sunt
deosebiti, ca au gusturi rafinate, ca pot sa aprecieze un
lucru de valoare si deci isi pot permite sa-l si
aibe.Pentru acest lucru sunt dispusi sa ofere preturi premium
pentru a avea acces la ele.
Se apreciaza de catre revistele de specialitate ca interesul
fata de mobila pictata manual va creste in
urmatorii ani si se va mentine ca tendinta pe termen lung
chiar daca nu va putea concura mobila de
serie.
|