Atelierul din Prejmer - restaurarea unui monument UNESCO

Pe lista monumentelor istorice publicata de
Ministerul Culturii si Cultelor- Institutul National al Monumentelor
Istorice figureaza printre cele 14 pozitii ale sitului rural
Prejmer , alaturi de cetatea fortificata ( 8 pozitii), Scoala
confesionala evanghelica cu trei corpuri in incinta comuna,
(1846-1848) si casa de la nr. 13 situata , in imediata vecinatate
a celei mai mari si bine conservate cetati taranesti fortificate
din sud-estul Europei - Cetatea Prejmer
Datorita vechimii ei (1777) dar si datorita
volumetriei de ansamblu si conformarii spatiilor caracteristice
pentru tipologia cladirilor din satele sasesti casa de la nr
13 a fost iclusa printre cele sapte obiective cuprinse si in
lista monumentelor si obiectivelor culturale din patrimoniul
UNESCO
Casa a fost construita in mai multe etape,
constructia incepind in anul 1777 (casa de piatra cu beci si
pod si o anexa pentru animale), ea fiind ulterior refacuta
si extinsa( cu hol si casa de caramida) la inceputul secolului
XX, cind s-au efectuat si unele reamenajari.
Aceste reamenajari nu s-au efectuat insa si
pe structura de rezistenta a cladirii, la pod si la beci, ceea
ce a dus la o degradare generalizata a constructiei, la surparea
podelei camerei ce da spre strada( indeosebi la nivelul structural
al grinzilor de planseu peste subsolul ce a suportat o putrezire
continua din cauza existentei apei la nivelul fundatiei), dar
si a structurii acoperisului , deteriorat, crapat, incomplet,la
fisurarea peretilor (acoperiti superficial de mai multe rinduri
de tencuieli) si inclinarea periculos de accentuate a peretelui
stradal la nivelul timpanului sarpantei
Toate aceste neajunsuri nu au afectat insa
aspectul traditional al unei case sasesti, cu frontonul trapezoidal
(cu doua goluri de aerisire in forma de inima separate printr-o
mica nisa dispusa in ax) dupa influenta barocului austriac,
cu pivnita putin ingropata si parter inalt, fatada cu putine
deschideri si prevazuta cu frontoane, respectind raportul plin-gol
si proportia ferestrelor, cu poarta mare de acces in bolta
ce depaseste aliniamentul fatadei. Trei pilastri puternici,
avind bazele si cornisa profilata sustin zidaria mixta din
piatra asezata in straturi successive cu caramida si acoperita
cu sarpanta de lemn si invelitoare de tigla in solzi ascutiti.
Desfasurarea formata de fatada spre strada
si zidaria portii impreuna cu cei trei stilpi de sustinere,
incadrate de cladirile alaturate formeaza un ansamblu pitoresc
de arhitectura vernaculara
In ultimii ani aceasta casa a trezit interesul
presei, dar si pe cel al turistilor ce vin sa viziteze Cetatea
din Prejmer.
(interviu acordat revistei Euro-Rural in 2007):
Restaurarea unei case monument istoric
Pe str. Pompierilor nr.13 se afla unul din
cele sapte obiective cuprinse in lista monumentelor si obiectivelor
culturale din patrimoniul UNESCO, in imediata vecinatate a
celei mai mari si bine conservate biserici fortificate din
sud-estul Europei, Cetatea Taraneasca Prejmer.
Casa a fost construita in mai multe etape,
constructia incepind in anul 1777 (casa de piatra cu beci si
pod), ea fiind ulterior refacuta si extinsa( cu hol si casa
de caramida cu anexa pentru animale) la inceputul secolului
XX si apoi dupa 1990 cind s-au efectuat si unele reamenajari.
Aceste reamenajari nu s-au efectuat insa si pe structura de
rezistenta a cladirii, la pod si la beci, ceea ce a dus la
o vizibila deterioarare a constructiei ridicate in 1777, la
surparea podelei camerei ce da spre strada, la fisurarea peretilor
acoperiti superficial de mai multe rinduri de tencuieli si
inclinarea peretelui stradal,precum si la fragilizarea intregii
structuri de sustinere a casei datorata in principal excesului
de apa din beci si infiltrarilor din piriul ce curge prin fata
imobilului. Mai mult, dupa 1990 s-a intervenit brutal la inlocuirea
de ferestre traditionale cu unele ‘’ moderne’’ total
neadecvate aspectului traditional, inlocuirea treptelor de
lemn cu trepte ‘’de alimentara’’ din
ciment, turnarea de betoane ce nu mai permiteau respiratia
peretilor.
Toate aceste neajunsuri nu au afectat aspectul
traditional al unei case sasesti, cu frontonul trapezoidal
(tesit) dupa moda vremii barocului austriac, cu pivnita putin
ingropata si parter inalt, fatada cu putine deschideri si prevazuta
cu frontoane, respectind raportul plin-gol si proportia ferestrelor,
cu poarta mare de acces in bolta.
Intamplarea fericita a facut ca proprietarii
actuali ai acestui imobil, familia Stela si Gheorghe Onut,
oameni iubitori de istorie si arta sa aprecieze la adevarata
valoarea monumentul istoric si sa faca tot posibilul pentru
salvarea sa.
Doamna Stela Onut a avut bunavointa sa raspunda
intrebarilor revistei noastre.
R: De cand sunteti proprietarii casei
din Prejmer?
S.O.: Casa am cumparat-o in 2004 si a fost “ dragoste
la prima vedere”.
R: A existat un motiv special sa alegeti Prejmerul?
S.O.:Am ales Prejmerul datorita apropierii de Brasov, dar nu
in ultimul rand si pentru istoria locului numit Tartlau.
R: Faptul ca imobilul pe care l-ati cumparat la Prejmer se
afla inscris pe lista monumentelor istorice nu v-a determinat
sa ezitati la cumpararea lui sau dimpotriva a insemnat ceva
special pentru dvs.?
S.O.: Abia dupa ce am cumparat casa am aflat ca este monument
istoric. Pentru noi a fost o provocare pe care am acceptat-o
cu bucurie. Sa restaurezi o casa din 1777 e mai mult decit
si-ar putea dori cineva care iubeste “ obiectele “ vechi,
cineva care mai si restaureaza pictura, cineva care doreste
sa scoata la lumina ceva frumos si bun ce risca sa se piarda
pentru totdeauna. Sa salvezi de la pieire, sa reconstitui pe
cit posibil ceva valoros iti poate da satisfactii deosebite.
R.: Dincolo de valoarea sa ca monument arhitectural,
ati fost impresionati si de istoria casei, de povestea familiilor
care
au locuit aici ?
S.O. : Din pacate multe din actele ce vorbesc despre casa
s-au pierdut. Am reusit sa recuperam si sa salvam de la degradare
o mica parte din ele, inclusiv citeva fotografii cu personaje
ce au populat casa. Din pacate, fara imagini ale casei. Aceste
acte datind doar din 1850 vorbesc despre un anume Georg Kimp
ce a fost lasat la vatra din armata austro-ungara in 1868.
Apoi un anume Joan Junesch, proprietar al casei pina in 1929
cind lasa casa drept mostenire cu drept viager nepotului Georg
Kaul , casatorit cu Katharina Kaul, nascuta Kimp.Acestia vor
deveni parintii Ecaterinei Kaul care se va marita cu Guess
Cristian, plugar si-l vor avea ca fiu pe Guess Wilhelm Ioan,cetateanul
german de la care am cumparat casa.
R.: Care au fost pasii pe care i-ati urmat pentru a putea
incepe renovarea imobilului?
S.O.: Primul pas a fost intocmirea dosarului
pentru Patrimoniu ceea ce a presupus in primul rind consultarea
unui arhitect
pasionat si preocupat de restaurarea cladirilor vechi. Am gasit
o prietena, arhitect Ileana Fantana care tocmai se inscrisese
la un curs de restaurare organizat la Cluj de fundatia Transilvania.
Intocmirea dosarului a fost laborioasa (se cer multe acte,
studii de specialitate etc), dar nu imposibil de realizat.
Paralel am luat legatura cu Fundatia Mihai Eminescu care prin
d-na Luminita Holban a facut un gest de mare generozitate
si
m-a invitat in septembrie 2006 la un seminar si curs practic
de restaurare in zona Viscri – Malancrav. Fundatia
a contribuit la finantarea lucrarilor pentru fatada. Suma
nu
a fost mare,1000 euro, dar a insemnat mult pentru mine ca
valoare sentimentala: m-a incurajat pentru a porni lucrarile
de restaurare.
R.: Ce ne puteti spune despre mana de lucru
pe care ati folosit-o?
S.O.:O mare problema a fost gasirea echipei cu care sa lucrez.
Primele firme cu care am vorbit cereau sume astronomice si
nici nu
se pricepeau sa lucreze cu materiale traditionale. Asa ca
din nou m-a ajutat Fundatia MET recomandindu-mi echipa cu
care
au lucrat ei. Echipa SC CRAFT HOUSE SRL condusa de dl. Radu
Trifan si dl. Florin Brebeanu, ambii specializati de catre
Fundatia MET in lucrari de restaurare cu tehnici traditionale
au o vasta experienta in restaurari de cladiri vechi in Sighisoara,
Sibiu, Cisnadie, Brasov, Viscri, Bunesti, Malancrav, Laslea
si alte localitati unde au fost solicitati de catre beneficiari
romani si straini. Mai multe lucrari de restaurare la care
au participat in Sibiu au fost premiate.
R.: In ce constau principalele lucrari de
renovare ale casei pe care le-ati intreprins pana acum?
S.O.:Primul
lucru ce trebuia facut era un sistem de drenaj
pe care pot spune ca l-am conceput aproape singura (informatii
de la specialisti, intrebari la specialistii englezi, multe
ore de cautare pe Internet, am adunat texte si poze cu drenuri,
furnizori de materiale etc) si acum FUNCTIONEAZA! In acest
fel am asanat binisor terenul de sub casa.
A doua mare problema era consolidarea cladirii care mai avea
un pic si se darima Fatada era lasata mult in fata (si
datorita girlei din fata casei care e o sursa permanenta de
apa ce se infiltreza in beci si pentru care intr-o tara
civilizata s-ar gasi mai repede o solutie pentru a proteja
arealul monumentului) Toata casa se sprijinea pe niste popi
ce sustineau grizile. S-a gasit solutia incastrarii in zidul
frontal a unor grinzi de stejar ce sustin tirantii. S-a consolidat
apoi intreg acoperisul: capriorii, contravintuirile, cosoroaba.
Am recuperat peste 6000 de tigle vechi. S-au inlocuit
grinzile de sprijin putrede cu grinzi de stejar, s-au spart
toate betoanele din beci si demisol si s-a inlocuit pavajul
lor cu piatra de riu , s-a refacut toata tencuiala cu mortar
cu var si nisip pentru a lasa peretii sa respire. S-a
inlocuit fereastra ‚’ moderna’’ cu
una traditionala. Urmeaza sa se refaca aspectul de lemn al
treptelor scarii
R.: Ce tipuri de materiale ati folosit?
S.O.:Toate lucrarile s-au facut cu materiale si metode traditionale.
In interior s-a decopertat tavanul pentru a ajunge din nou
la grinzile originale, s-a dat jos lavabila si tencuiala cu
ciment si s-a tencuit cu mortar traditional, urmind a se varui
peretii.
Tot timpul am urmarit reconstituirea casei mergind pina la
straturile profunde, de exemplu la fatada s-a constatat ca
ornamentele rosii erau recente, din ciment si nu aveau nici
o legatura cu aspectul original, culoarea utimului strat fiind
alba cu ornamente ocru, iar lemnaria verde.
R.:Care este stadiul actual al lucrarilor? Ce mai urmeaza?
S.O.: Datorita timpului nefavorabil, am intrerupt lucrarile.
Din primavara vom finaliza restaurarea completa a tencuielilor
si zugravelilor. Pentru asta am obtinut si un credit cu dobanda
avantajosa din partea Oficiului National pentru Restaurarea
Monumentelor Istorice.
R.: Ce destinatie va avea casa?
S.O.:Locuinta in principal, dar datorita viitorului
atelier de pictura, indeosebi pictura de mobilier, dorim s-o
includem in circuitul turistic, pentru numerosii turisti ce
vin sa
viziteze Cetatea aflata in apropiere. De asemenea, atelierul
gazduit in imobil va servi si la organizarea de cursuri de
pictura pe lemn.
R.: Va dorim mult succes!"
(link catre alt articol publicat in Ziarul de Duminca-supliment
al Ziarului Financiar):
www.zf.ro

CETATEA PREJMER
Sapte sunt tipurile de monumente si obiective culturale din
Romania incluse in patrimoniul UNESCO, incepand cu bisericile
din nordul Moldovei (8 obiective), bisericile de lemn din Maramures
(8 obiective), satele sasesti (7 obiective), cetatile dacice
din Orastie (5 obiective), biserici oltenesti (1 obiectiv),
cetati medievale (1 obiectiv) si Rezervatia Naturala Delta
Dunarii.
Satele sasesti
Oricum ar fi, „fortificatii satesti“ sau „fortificatii
sasesti“, ele reprezinta doua tipuri in stransa relatie
una cu cealalta: biserici fortificate si sate fortificate.
Chiar si in cazurile in care intreaga localitate este incercuita
de ziduri, biserica locala, avand dimensiuni impresionante,
dominand intreaga zona si vizibila de la foarte mare distanta,
este la randul sau fortificata si reprezinta citadela micii
cetati.
Asemenea sate sunt specifice primelor secole ale mileniului
II, fiind ridicate de colonistii veniti din Saxonia in aceasta
zona montana si piemontana, care era pe atunci zona de granita.
Avand in istorie numeroase asedii, datorate predominant invaziilor
turce sau tatare, dar si numeroaselor razboaie civile sau religioase,
siturile sasesti reprezinta si monumente de arhitectura, unicat
in Europa prin polivalenta lor religioasa, militara si civil-laica,
prin utilitate, dimensiuni si specific.
Stavila in calea navalirilor tataresti si turcesti, cetatile
si bisericile fortificate sasesti au reusit sa cistige lupta
cu timpul si sa ramina cit de cit in picioare. Aproape toate
au conservat turnuri masive, situate sub traversa vestica a
navei centrale, prevazute cu un drum de straja si cu ferestre
de tragere, cai de acces protejate de ziduri de incinta, santuri
si turnuri de intrare.
Pentru perfectionarea protejarii edificiului, navele laterale
erau, adeseori, demolate, din piatra sau din birne de lemn
erau construite niveluri defensive sub cor, ori dedesubtul
intregului ansamblu de cladiri ecleziastice, pe console sau
pe arce butante, sub contraforturi. Catre sfirsitul secolului
al XV-lea, in unele locuri, dupa demolarea vechilor cladiri
ecleziastice, ale bisericilor intarite, s-au ridicat noi constructii
unitare, compuse dintr-un singur corp de cladiri, cu etaje
defensive, sprijinite pe console si cu arce butante situate
intre contraforturi. Aceste fortificatii au fost prevazute
cu ferestre de tragere, catapulte si metereze, o clopotnita,
construita separat, fiind de obicei inclusa in zidul de incinta.
Dincolo de interesul pe care il prezinta pentru studiul fortificatiilor,
cetatile si bisericile sasesti sint martori semnificativi pentru
istoria artei si a arhitecturii Transilvaniei medievale, cu
puternice influente germane, boemiene, austriece, romanice
si gotice.
Desi numarul acestora se ridica la peste o suta, lista UNESCO
cuprinde un numar de sapte obiective: Biertan, Calnic, Darjiu,
Prejmer, Saschiz, Valea Viilor si Viscri, grupate toate in
judetele Brasov, Sibiu, Harghita si Alba.
Prejmer (Tartlau) este cea mai cunoscuta fortificatie saseasca
in Romania,cea mai mare si bine conservata cetate taraneasca
din sud-estul Europei, fiind si cea mai puternica dintre ele.
Situata la 15 km de Brasov asezarea este atestata documentar
pentru prima oara in 1211 printr-un document adresat de Andrei
al II-lea catre cavalerii teutoni. Prin acest document, cavalerilor
teutoni li se acordau drepturi asupra raului Tarlung (Tartillou).
In imprejurimile acestuia se naste localitatea Prejmer (Tertillou).
In 1222 - intr-un alt document emis de Andrei al II-lea apare
din nou raul Tarlung (Tartelowe).
In 1360 - apare prima oara denumirea de Prasmar.
Biserica a fost construita intr-un plan de cruce greaca in
secolul al XIII-lea ( mentionata documentar in 1240, in 1646
devine "Oppidum"). Acest edificiu in forma de cruce,
care dateaza de la inceputul goticului a fost intemeiat de
cavaleri teutoni si colonisti sasi ce proveneau din Turingia,
fiind influentat de santierul cistercian de la Kerz. El a fost
inconjurat de ziduri avind o inaltime de 12 metri, ce descriu
un plan patrulater cu unghiurile rotunjite si sint protejate
de palisade, santuri umplute cu apa, patru turnuri si doua
fortificatii avansate. Detaliile de pietrarie tradeaza prezenta
unor mesteri veniti de la Carta, iar asemanarile cu unele monumente
din Germania sint evidente. Biserica a fost extinsa la sfirsitul
secolului al XV-lea, cind au fost introduse ferestre ce poarta
amprenta stilului gotic tirziu, si ancadramente noi, peste
cele originale. Patrimoniul Bisericii Evanghelice din Prejmer
are o valoare artistica inestimabila. Altarul poliptic, cel
mai vechi din Transilvania (datat la mijlocul secolului al
XV-lea), este format dintr-un triptic cu panou central si aripi
pictate pe ambele fete, reprezentarile iconografice prezentind
Patimile lui Iisus, Rastignirea, Spalarea picioarelor, Cina
cea de taina, Biciuirea la stilp, Invierea etc. Compozitiile
sint simple, amintind de mai vechi scheme iconografice, au
un colorit viu, cu o stralucire particulara a tonurilor de
rosu, pus in evidenta de fundalul aurit. Influenta scolii de
pictura austriece este evidenta prin incercarea de a sugera
perspectiva geometrica a imaginilor de interior. Vesmintele
insa au o pregnanta inspiratie din vesmintul tipic al sasilor
din zona In jurul acesteia a fost construita o cetate taraneasca
pentru aparare comunitatii sasesti. Fiind situata in estul
Transilvaniei, cetatea trebuia sa apere pasul Buzaului, a fost
atacata de 50 de ori nefiind cucerita niciodata de turci.
Zidurile cetatii dateaza din perioada primei invazii turcesti,
1425-1505 si au 12 m inaltime.Cetatea fiind conceputa spre
a servi de refugiu si aparare pentru populatia satului pe
timp de razboi este structurata pe doua incinte: una principala,
de forma circulara, cu diametrul de circa 80 m si ridicata
dupa 1427, din ordinul regelui Sigismund de Luxemburg (1387-1437),
iar cea de-a doua, mai mica decit cealalta, este alipita
gangului
boltit (zwinger) al portii de intrare. Cea de-a doua poarta
care strajuieste pasajul avea rolul de a opri hoardele de
invadatori care reuseau sa treaca de prima poarta, astfel acestea
erau
prinse la mijloc. Zwinger-ul este prevazut cu arce puternice,
are o lungime de 50 m si o functie de aparare precisa, asigurata
de hersa - un gratar din lemn intarit cu benzi din fier ascutite
la partea de jos. Coborita fulgerator, aceasta izola avangarda
asediatorilor de grosul ostirii. Un drum de straja folosea
pentru aprovizionarea luptatorilor de la creneluri. Pe linga
gurile de foc fixate in ziduri, in cetate se afla un dispozitiv
de lupta neobisnuit: vestita orga a mortii. Formata din mai
multe arme asezate la un loc, care trageau toate deodata,
ea producea dusmanului o mare panica si pierderi grele.
Zidul incintei principale este intarit la exterior prin citeva
bastioane de forma aproximativ cilindrica. Zidurile incintei
principale circulare dispuneau de guri de tragere, pastrate
pina astazi, prin care satenii se puteau apara tintind cu arcuri,
ulterior cu arme de foc. La interior zidul este captusit cu
272 de camari dispuse asimetric pe trei si patru niveluri,
legate intre ele prin scari de lemn, impartite in 60 de compartimente,
prevazute cu beciuri si hambare. Pe timp de pace erau camere
de provizii, iar pe timp de asediu erau in acelasi timp si
camere locuibile. Numarul de pe usa era corespondentul casei
din localitate, fiecare familie avand in cetate o camera care
era mostenita din tata in fiu. Azi, o singura familie mai locuieste
in cetatea taraneasca de la Prejmer si ingrijeste acest monument
medieval, vechi de peste 500 de ani.
In cetate mai exista un drum de rond care ajunge in unele
locuri la 4 m latime, acesta este situat la ultimul nivel,
la o inaltime de 12 m.
Cetatea mai era aparata de un sant de apa de 18 m latime
si 2-4 m inaltime. In 1788 s-a construit poarta exterioara
care
se mai pastreaza si azi. Izvorul cel mai important pentru
istoria Prejmerului este lucrarea cronicarului prejmerean Thomas
Tartler,
preot la aceasta parohie, lucrare intitulata "Tartlauer
Chronic" (Cronica Prejmerului).
Cetatea, intrata in circuitul turistic in perioada 1960-1970,
a fost restaurata cu bani veniti de la fundatii germane.
Cetatea detine un mic muzeu etnografic cu obiecte de cult
sasesc: porturi,
ceramica, mobilier pictat
Acces: din Brasov, prin Triaj spre Harman, Buzau
16 km de Brasov
|